Brottmålsadvokat kom till räddning i Göteborg

Som brottsoffer i Göteborg har man rätt till en brottmålsadvokat. Det ger en trygghet då de kan vara där som stöd och hjälpa med allt det praktiska hela vägen.

Angelica hade sovit tungt när hon vaknade till med ett ryck. Hade någon knackat på balkongdörren? Hon tar på morgonrocken men hinner inte ut innan en ruta krossas och en främling står i vardagsrummet. Hon vet inte vad han vill men han binder fast henne och några timmar senare går han.

Upplevelsen hade varit traumatisk och nu hade det till sist blivit dags för rättegång. Angelica hade rätt till en brottmålsadvokat och var på väg till denne för att diskutera den kommande rättegången och gå igenom lite detaljer. Det kändes bra att hon fått den här möjligheten. Hon ville inte möta förövaren ensam.

Brottsmålsadvokat en obetalbar trygghet

Hon var glad att hon fått just Anders som jobbade som brottmålsadvokat i Göteborg. Han var lugn och trygg och lyssnade intresserat när hon berättade hela sin historia. De pratade om hur rättegången skulle gå till och vilka frågor hon kunde komma att få så att hon skulle vara förberedd.

Dagen för rättegången träffades de utanför domstolen. Hon hade fjärilar i magen och var tacksam för Anders sätt att få henne på andra tankar. Det märktes att det här inte var första gången han gjorde detta. Oron hade släppt när de gick in genom säkerhetskontrollen. Hon var redo att konfrontera mannen som hållit henne fången i hennes eget hem. Som gjorde att hon inte vågade släcka lyset om kvällen.

Publicerat den
Kategoriserat som Advokat

Bokföring i Stockholm – innan det är för sent

När verksamhetsåret ska sammanfattas i bokslut och årsredovisning inser man ofta att man behöver hjälp. Och hjälp med bokföring hittar du bäst i Stockholm.

Det finns en tid på året då många egenföretagare får fullständig panik. Och det är på vårkanten i samband med att det ska göras bokslut och deklarationen ska skickas in till Skatteverket. Plötsligt blir det extremt påtagligt hur krångligt, svårt och tidskrävande det är med bokföring. Varför kan ingen annan göra det här åt dig?

Ja, varför kan ingen det? Det är en fråga som du själv kan svara på. Faktum är att det finns mängder med redovisningsfirmor eller konsulter som gärna skulle ta på sig uppdraget att sköta din bokföring. På så sätt skulle allt bli klart i tid – och framför allt skulle det även bli helt rätt.

Bokföring med framförhållning

Det är inte särskilt svårt att tänka sig att det är just efter årsskiftet och på våren som googlesökningarna på “bokföring i Stockholm” slår i höjden. Men många skulle rekommendera att inte bara söka hjälp då bosklut och årsredovisning är aktuellt, utan snarare under hela verksamhetsåret.

Att få löpande hjälp med bokföringen kommer att befria dig från stora mängder stress. Inte bara för att du slipper göra någonting som tar väldigt lång tid, du försäkrar dig även om att allt sköts precis enligt reglerna. En sådan trygghet kan vara värt att betala lite extra för. Alternativet, att hamna i klistret med Skatteverket, är inte mycket till alternativ.

Publicerat den
Kategoriserat som Ekonomi

Nytt och spännande med liveshopping

Det blir allt enklare att handla det man behöver hemifrån. För den som ogillar att titta på bilder av kläder är liveshopping ett nytt roligt sätt att handla.

Kristina hade haft sin butik i det lilla samhället en herrans massa år. Nu började det tyvärr att gå sämre på grund av de nya shoppingcenter som byggts inte långt därifrån. Troligtvis skulle hon behöva att slå igen inom en snar framtid. Något hon inte ville tänka på just nu. Kanske kunde bättre annonsering bära frukt.

Vem lurade hon? De som bodde i närheten visste att hon fanns så reklam skulle inte göra någon skillnad. Hon släppte tanken och fortsatte att göra klart kläderna för den modevisning hon skulle ha på Folkets hus. Ett årligt event som i år även skulle sändas live online. Något som både var pirrigt och kul.

Liveshopping kan vara svaret

Eventet gick gick bra och hon hade det lika roligt som publiken. De som gått mannekäng hade gjort ett fantastiskt jobb. När själva visningen var klar ropade Lena som var alltiallo att hon skulle komma. Lena satt med datorn uppslagen och pekade ivrigt. Där fanns en chatt som aldrig verkade ta slut.

Människor som sett modevisningen online ville göra beställningar. Var det möjligt? Det var till följd av detta som de senare hittade en app som hade ett unikt koncept för liveshopping. Man gjorde livevisningar och kunderna på nätet kunde beställa. Det var helt fantastisk. Kanske skulle Kristina inte behöva stänga utan bara ändra sitt sätt att sälja kläderna.

Publicerat den
Kategoriserat som Företagande

Anslut en skrivare till din dator

Om du tror att du klarar dig utan en skrivare bara för att världen digitaliseras tror du fel. Det finns fortfarande en plats för papper även i dessa tider.

Den som trodde att tiderna med fysiska papper var förbi bör nog tänka om. Visst är digital signering på uppgång, men det finns fortfarande avtal och liknande som ska skrivas under med en bläckpenna på ett ark du kan hålla i händerna. Med andra ord finns det fortfarande behov av att äga en skrivare.

Utöver de praktiska behoven kan det även finnas andra skäl till att investera i en skrivare till datorn. Exempelvis av sentimentala skäl. Bara för att du kanske inte behöver papper i samma utsträckning som förr så innebär det inte att att du tvunget måste avstå från det.

Skrivare ger en bättre upplevelse

För oavsett om digitaliseringen gör saker och ting enklare så finns det fortfarande någonting alldeles särskilt med att hålla ett papper i handen. Eller en bild för den delen. Visst är det en annan känsla att rama in ett fysiskt foto och sätta det i bokhyllan än att bläddra fram den på en skärm varje gång du ska titta på den?

Idag är produkterna dessutom så utvecklade att du skulle kunna ha en trådlös skrivare. Helt utan några irriterande sladdar. Så samtidigt som tekniken går framåt gör den det möjligt att behålla en del av den analoga världen, det vill säga pappret. Och det kommer vara värt en hel del ett tag till.

Publicerat den
Kategoriserat som Företagande

Stålhallar ger långsiktiga lösningar

Att bygga handlar dels om att lösa behov som finns för stunden – men även om att bygga för framtiden och att skapa lösningar som står emot tidens tand. Genom att välja stålhallar så bockar man av alla dessa punkter och detta gäller oavsett i vilket syfte man väljer att bygga för. Stålhallar är anpassningsbara och går att bygga i alla tänkbara storlekar, höjder och former. Det gör att man också ser väldigt många olika intressenter och byggherrar.

Stålhallar är, baserat på detta, vanligt förekommande inom allt från industrier, lantbruk och vidare till exempelvis bilhallar, lagerhållning och inom logistikbranschen. Till detta – och som exempel på flexibiliteten som stålhallar bjuder – så kommer även idrotter. Idag är det inte ovanligt att se att sportanläggningar – allt från större arenor till mindre, mer lokala multihallar – byggs av stål.

Exempelvis den nya folksporten padel hade aldrig fått det fäste i Sverige om inte stålhallar gav de alternativa lösningar som materialet tillåter. Genom att bygga hallar i stål ser man att resan från start till mål blir kortare – och därför att också nya padelbanor kunnat synas på rekordkort tid över hela Sverige.

Välj rätt partner för stålhallar

Detta säger en del om vilken inneboende kapacitet som finns i stålhallar och varför det är ett bra alternativ. Samtidigt så handlar det inte enbart om att stål som material är bra att bygga med. Lika viktigt är att man väljer rätt konstruktör och projektledare för bygget – vilket inte behöver vara två olika företag.

Rådet är att du väljer en partner och anlitar ett företag som kan åta sig allt från tillverkning av stålkonstruktionens alla delar vidare till montering och projektledningen av bygget. Det ger dig en större säkerhet och ett effektivare bygge. Viktigt är då också givetvis att det finns erfarenhet med i bilden och att företaget kan visa upp ett X antal projekt där man tidigare byggt stålhallar – gärna då också i olika storlekar som bevis på den kompetens och kapacitet man har.

Mer information om stålhallar kan du hitta på denna sida: stålhallar.net

Publicerat den
Kategoriserat som Företagande

Ökad trovärdighet genom en revisor

Sedan man tog bort revisionsplikten för mindre företag så har många av dessa valt bort att anlita en revisor. Det finns några krav för att man som mindre företag ska kunna välja bort en revisor och om vi radar upp dessa nedan så blir det lite enklare att följa. Ett mindre företag i exempelvis Stockholm måste uppfylla minst två av följande kriterier för att kunna välja om huruvida de behöver en revisor eller inte.

  • Man får maximalt ha tre stycken anställda
  • Man måste maximalt har en nettoomsättning som uppgår till tre miljoner kronor
  • Man måste maximalt ha en balans omsättning som når 1.5 miljoner kronor

Där har vi således dessa kriterier och om man ska uppskatta hur många mindre företag som i dagsläget – sedan revisionsplikten avskaffades – så handlar det om drygt 90%. Väldigt många, som man ser. Det som man dock missar i att välja bort en revisor är något som inte många tänker på och om vi här kortfattat beskriver detta så handlar det om att en revisor fungerar som ett slags bollplank till företaget.

Man hittar lösningar på olika problem, man kommer med strategiska råd, man ser brister i system och rutiner och man ger detaljerad rådgivning om verksamheten och eventuella förbättringar kring denna. Dessutom så får man genom att anlita en revisor också en slags trovärdighet som företag och det här ska vi beskriva lite närmare. Genom att man som företag – även ett mindre sådant som uppfyllt två av tre av ovan nämnda punkter – anlitar en revisor så får man också en kvalitetsstämpel på sin redovisning. En stämpel som kan leda till att framtida affärer och affärskontakter ser att företaget är seriöst och att inga oegentligheter kring exempelvis bokföringen finns.

Kort sagt, genom att anlita en revisor så skaffar man sig en stämpel av att bedriva en seriös verksamhet och detta kan vara väldigt viktigt sett ur ett rent affärsperspektiv – detta kanske speciellt i Stockholm där man egentligen har en hög konkurrens oavsett vilket område eller bransch man är verksam inom.

Billiga priser i dagsläget

Att man tog bort revisionsplikten för mindre företag har också gjort att många revisorer som förr hade många uppdrag i dagsläget – av naturliga skäl – sett en markant minskning gällande detta. För att få nya- eller behålla sina befintliga kunder så måste man som revisor erbjuda lite lägre taxa än vad man arbetade för innan denna revisionsplikt avskaffades.

Som mindre företag så har man således i och med detta ett utmärkt förhandlingsläge då det kommer till priset. Man köper sig den nödvändiga trovärdigheten, man får värdefulla tips och information och man får allt detta till ett väldigt förmånligt pris i dagsläget.

Vi råder alla företag att överväga att anlita en revisor – oavsett om man har sin verksamhet i Stockholm eller någon annanstans och oavsett storlek på denna. Det beslutet kommer man att tjäna på i slutändan.

Mer info kring en revisor kan du hitta här: redovisningsfirmastockholm.nu

Publicerat den
Kategoriserat som Ekonomi

Konkursansökan – se till att det blir rätt

På varje lyckat företag går det tio stycken som misslyckas. Hårddraget? Ja, men ändå inte långt ifrån sanningen. Sant är att många företag lyckas skapa någonting som blir framgångsrikt och som fyller en funktion i att man får kunder och blir lönsamma.

Lika sant är att vägen dit kan kantas av bekymmer och att många företag heller aldrig når framgång som en följd av att de hamnar i ekonomiskt obestånd. Något som innebär att man har dragit på sig skulder som vida överskrider de inkomster och tillgångar man har. Vilket i sin tur innebär att man själv lämnar in en konkursansökan – eller att någon av de man är skyldig pengar, borgenärer, väljer att göra det.

Att ansöka om konkurs är något man gör hos Tingsrätten som då utser en konkursförvaltare vars uppgift är att sammanställa alla skulder och alla tillgångar i en bouppteckning. Denne undersöker även möjligheten att göra en företagsrekonstruktion innan – och samma konkursförvaltare är även den som förvaltar egendomen och mäter ut den. Förenklat så handlar det därefter om att se till att alla borgenärer – i den mån det är möjligt – ska få betalt. I en perfekt värld så hade också detta skett, men det är sällan som det inträffar.

Anlita en jurist innan du lämnar in en konkursansökan

I Sverige finns en lag som reglerar vilka borgenärer som ska ha betalt först och den lagen kallas för Förmånsrättslagen. Den stipulerar vilken borgenär som står först i tur, vilket ofta kan handla om vem som har störst skulder. Har man som borgenär en liten skuld – i sammanhanget, alltså – så är det alltså långt ifrån säkert att man får pengar i samband med att en gäldenär begärs i konkurs.

Ett tips i detta är följande: har du lånat ut pengar till ett företag som du inte får tillbaka så kan det finnas ett värde i att först kontakta en jurist. Denne kan kontakta företaget och förhandla om en lösning å dina vägnar. Det kan innebära att du ges en större chans att få tillbaka hela summan – genom exempelvis en avbetalningsplan – eller delar av den – genom att vissa skulder skrivs av. Väljer du att ansöka om konkurs – alltså lämna in en konkursansökan – mot din gäldenär så är det inte säkert att du får tillbaka några pengar överhuvudtaget.

Publicerat den
Kategoriserat som Företagande

Även företag kan erbjuda laddstationer

Tycker du också det är dags att uppgradera ditt företag? Att göra det möjligt för även elbilarna att laddas på arbetet? Skaffa en laddstation för ditt företag.

I dagens läge vill man vara ett modernt och framgångsrikt företag. Det innebär att man behöver hänga med i svängarna och utvecklas i den takt som världen gör. Nu när allt fler och fler väljer att skaffa elbilar, är det därmed självklart att de ska kunna ladda sina bilar medan de jobbar.

Det är just det som är saken med elbilen. Precis som bensinaren behöver bensin, behöver elbilen el. Man kan inte bara ta ut ett eluttag och ladda den, utan man behöver en laddstation. Det finns allt fler och fler platser som har laddstationer idag. Det är dels företag, men även bostadsrättsföreningar.

Installera en laddstation för ditt företag

Har ni inte redan en laddstation för företag, då är det verkligen på tiden att skaffa det. Det gäller som sagt att hänga med i svängarna. Genom att ha laddstationer är det möjligt för era anställda att ladda bilarna samtidigt som de jobbar. Efter jobb vill man direkt hem och inte behöva leta efter en laddstation.

Ta kontakt med ett företag och be om en offert för köp och installation av laddstationer. Ni väljer själv hur många det ska finnas. Det kommer garanterat bli en sak som uppskattas av era anställda. Vem vet, kanske får ni då anställda som är både gladare och mer effektiva på arbetet. Saker som dessa uppskattas alltid.

Publicerat den
Kategoriserat som Företagande

Outsourcing av lön en smidig lösning

Finns ingen kontorist som kan ta hand om löner på företaget? Ingen fara, numera finns det outsourcing för lön och dessutom kan man slippa all bokföring.

Transportfirman som Kent ägt de senaste tio åren hade fem åkare. Även Kent körde, om än inte lika mycket som de andra. Hans fru Berit hade tagit hand om allt nödvändigt pappersarbete som löner och bokföring. Men nu hade hon blivit erbjuden ett jobb hon länge velat ha och skulle sluta i firman.

Nu var Kent snabbt tvungen att hitta en lösning på problemet. Men vem kunde han sätta in i företaget med så kort varsel? Det krävdes någon med erfarenhet som var både noggrann och van att arbeta mycket. Han hörde sig för med en annan åkare om hur denne gjorde med sina pappersgöromål.

Outsourcing av lön inget tokigt förslag

Då fick han lära sig om outsourcing av lön. Vilket enkelt översatt innebar att man hyrde ut jobbet till ett företag som arbetade med administrativa tjänster. De var kunniga när det kom till pensioner och liknande och gjorde även bokföring. Något som lät mycket intressant nu när han befann sig i den här situationen.

Kontakten med det rekommenderade företaget blev omtumlande för Kent. Han hade inte haft någon aning om att det var så enkelt. Det fanns inget att fundera på utan han bokade in ett möte med företaget. Där skulle de berätta hur allt fungerade och vad som behövde göras för att komma igång. De skulle skriva avtal och sedan var hans administrativa problem omhändertagna. Läs mer om outsourcing på denna hemsida: outsourcinglön.nu

Få bättre överblick över hela byggnaden med fastighetsautomation

Är du fastighetsägare vill du förmodligen ha så bra koll som möjligt på din fastighet. Med fastighetsautomation får du på ett smidigt sätt en bättre överblick.

Om du är fastighetsägare så är det en hel del som du ständigt behöver ha koll på och kontrollera. Brandsäkerheten i byggnaden ska vara god för att förhindra risk för skada på fastighet och människor.

Inomhustemperaturen ska också hållas på en jämn nivå så att de som vistas i byggnaden ska må bra, samtidigt som driftskostnaderna inte drar iväg allt för mycket. Går någonting sönder behöver det uppmärksammas så att det kan åtgärdas.

Att ha ansvar för en hel fastighet och ständigt ha kontroll över vad som sker i den skulle kännas övermäktigt för de flesta. Om någonting händer i fastigheten så är det du som fastighetsägare som måste ta ansvar för det, och ta konsekvenserna av det. Förmodligen har du outsourcat en del av arbetet till andra aktörer och litar på att de ska göra sitt jobb korrekt.

Centralstyr din fastighet med fastighetsautomation

Vill du själv behålla din överblick över fastigheten men förenkla det för dig kan du utrusta byggnaden med fastighetsautomation. Fastighetsautomation innebär att man använder sig av en internetuppkopplad dator som samlar in och läser av information om byggnaden. Denna dator kan sedan användas för att styra hela byggnaden.

Exempel på sådant som datorn läser av och centralstyr är temperatur, belysning, ventilation, brandsäkerhetssystem och system för inbrottssäkerhet. Genom att installera fastighetsautomation kan energikonsumtionen minskas, säkerheten ökas och trivseln i byggnaden förbättras.