En översättningsbyrå i Stockholm ser till att du skriver vad du menar

Anlita en översättningsbyrå i Stockholm för att formulera texter på dina internationella kunders språk. I affärsvärlden är det viktigt att kommunicera korrekt.

Du som driver ett företag som är verksamt internationellt har säkert märkt att det inte är helt lätt att uttrycka sig på ett språk du inte behärskar. Och att även enkla missar kan få digra konsekvenser. För du minns väl den svenske chef som gjorde bort sig med översättningen av “den enkla människan” i ett TV-sänt uttalande i USA? “the little people” betydde inte riktigt samma sak.

Sådana lärdomar kan bli dyrköpta. Kanske har du själv erfarenhet av att förlora affärer på grund av språkförbistringar? I så fall är du nog ute och letar efter en bra översättningsbyrå. Då kan du först skriva dina texter på ditt trygga modersmål och sedan låta en yrkeskunnig översättare formulera dem på målspråket.

Låt en översättningsbyrå i Stockholm hjälpa dig med viktiga dokument

Särskilt när det är viktiga dokument som kontrakt som ska formuleras, är det angeläget att du är helt säker på att de är korrekt formulerade på språket som används. Juridiskt lingo kan vara nog så komplicerat på svenska, eller hur?

Sannolikt kommer du spara en hel del tid på att låta en översättningsbyrå i Stockholm överföra dina texter till mottagarens språk. Du skriver nämligen betydligt snabbare på svenska (om du har svenska som modersmål) än på något annat språk. Kostnaden för att ta in en extern översättare kan till och med tjänas in på din egen arbetstidsbesparing. Låt detta företag hjälpa dig med översättning: översättningsbyråstockholm.se

Ekonomisk plan för BRF är en grundförutsättning

En ekonomisk plan för BRF är A och O för att föreningen alls ska få bedriva sin verksamhet. Det gäller att ta reda på vad som behövs för att upprätta en sådan.

För att starta er bostadsrättsförening krävs det att ni har gjort en grundlig och realistisk ekonomisk plan. En ekonomisk plan för bostadsrättsförening måste kunna klara sig igenom nålsögat av två oberoende intygsgivare från Boverket. Dessa finns där av två viktiga skäl.

Intygsgivarna på Boverket har att se till att er ekonomiska plan är realistisk. Om ni baserar den på glädjekalkyler kommer både ni och bostadsrättsinnehavare att lida av det i framtiden. Den andra orsaken är att skydda er och era innehavare från vissa personers egenintresse och försök till mygel. Så det är för er egen säkerhet dessa regler är hårda.

Checklista för ekonomisk plan för BRF

  • Aange bostadsrättsföreningens registernummer och firmanamn
  • Beskriv fastigheten (alternativt fastigheterna)
  • Avgör när det är dags för inflyttning samt upplåtelse
  • Värdet av föreningens samtliga fastigheter (om flera)
  • Planerade kostnader för underhåll, tillbyggnad och annat ändringsarbete
  • Övriga kostnader som ligger inom den verksamhet föreningen bedriver
  • Redovisning för hur kostnader ska finansieras
  • Förteckning över löpande utgifter och intäkter
  • Vad driften kostar för bostadsrättsinnehavare (som inte inkluderats i årsavgiften)

Är det någon av rutorna som inte blev ibockad? Saknar ni kunskapen för att genomföra det som behövs? Kan ni övertyga Boverkets intygsgivare att er ekonomiska plan är korrekt och fri från glädjekalkyler och egenmäktigt vinstintresse? Kanske annars lika bra att anlita en kunnig advokatbyrå och be om hjälp.

Publicerat den
Kategoriserat som Ekonomi

Boka din företagshälsovård i Varberg

Företagshälsovård i Varberg arbetar aktivt och förebyggande för att eliminera hälsoriskerna du utsätter dig för genom att befinna dig på en arbetsplats. Vänd dig dit om du har problem.

I Varberg finns det många duktiga team som erbjuder företagshälsovård. Skulle du ha problem med din fysiska hälsa, eller den psykiska, kan du få lov att bli undersökt av experter på området. Alla som jobbar inom företagshälsovård i Varberg har stor kunnighet av att utreda och behandla en skada eller annan ohälsa. Du kommer vara i goda händer hela tiden. Det finns läkare sjuksköterskor, psykologer och massörer på plats. I många fall även sjukgymnaster som sysslar med rehabilitering om du varit med om någon skada eller olycka i eller utanför arbetet.

Företagshälsovård sparar pengar åt ditt företag

Sambandet mellan arbetsmiljö och rådande hälsostatus har i vissa fall mycket stor betydelse. Andra gånger spelar det mindre roll. Icke desto mindre kommer det att påverka dig som driver ett företag. Om dina anställda inte mår bra och det är arbetsrelaterat kan du göra någonting åt det.

Slut ett avtal med företagshälsovård i Varberg och du har full kompetens när det gäller att jobba förebyggande med dina anställda. På ett tidigt stadium kan ohälsa spåras och tack vare det kan den också få ett slut innan det bryter ut på fullt allvar och skadar både dig som blivit sjuk och dig som driver ett bolag med många anställda. Alla vill ju vara friska och en frisk person kan göra bra ifrån sig på jobbet.

Publicerat den
Kategoriserat som Hälsa

Tuffa tag när det gäller redovisning i Södertälje

Redovisning Södertälje kan vara just den partnern du söker om du står och stampar med din egen redovisning i Södertälje. Här hittar du kunskap och engagemang på en nivå som passar alla.

Många företagare har inte råd att anställa en person som tar hand om hela deras bokföring och ekonomiska situation. Redovisning Södertälje har en utmärkt tjänst för dig och alla andra stackars människor som bågnar under bördan att göra sådant du tycker är jättejobbigt.

Det kanske är så svårt att du inte vet vad du ska ta dig till. Misströsta inte. Det finns hjälp att få just när det gäller att ta hand om all slags redovisning i Södertälje. Du betalar för de timmar du använder en tjänst, istället för att ha en anställd person som kostar dig månatlig, och i värsta fall har du inte tillräckligt med jobb och inkomst för att klara av det.

Redovisning i Södertälje är ett hett tips

Här kan du få råd och hjälp med så mycket mer än din redovisning. Du kanske vill ha lite expertråd när det gäller skatterådgivning, som oftast är ett resultat av hur du redovisat din ekonomiska situation, det vill säga din redovisning. Du kanske vill ha lite insikt i hur du skulle kunna göra smärre eller större förändringar i ditt bolag.

Ja, det finns alla typer av rådgivning när du tar kontakt med ett företag som sysslar med redovisning. Det är bara att maila eller hälsa på och ta reda på allt du undrar över.

Publicerat den
Kategoriserat som Ekonomi

Förnya din tryckta reklam med rollup

Ska ett företag ha ett event eller delta i en mässa, vill man synas och väcka uppmärksamhet. Ett effektfullt sätt är att låta ett tryckeri göra en rollup, en hoprullad bild.

Vissa kallar det en banderoll, och det är alltså en långsmal bildvåd som är hoprullad inuti en kassett. När du eller dina kunder hänger upp den gör den reklam för din verksamhet. Du kan ha den i en butikslokal eller vid ett tillfälligt event. Ett tryckeri kan göra så mycket för dig, och det mesta i den vägen produceras digitalt. Ta kontakt med ett riktigt bra tryckeri så får du reda på vilka olika häftiga trycksaker du kan få. Du blir säkert inspirerad.

Konsten att komma med något nytt

Ni kan till exempel planera en reklamkampanj för en ny produkt som ska introduceras i ert sortiment. En sådan nyhet kan mycket väl presenteras på en rollup. Det gäller för dig att kunna överraska dina kunder och inte enbart köra på samma saker som föregående år. Att ha nya och häftiga trycksaker är en del av att profilera sig som företag. Du kan ha en folder som beskriver dina produkter inklusive den nyhet som är på gång och som du vill erbjuda till dina kunder.
När du har pratat med ditt tryckeri får du säkert fler idéer på vad du kan göra för att öka din försäljning. Man måste påminna kunderna om att man finns och inte förtröttas med detta. En fin folder, en snygg produktmapp eller en rollup hjälper till.

Publicerat den
Kategoriserat som Företagande

Kontorsinredning snyggt och praktiskt

Vad krävs för den perfekta kontorsmiljön? En fråga som har många svar. Kontorsinredning som används för att imponera på klienter eller som ger personalen en bra arbetsmiljö, vad är bäst?

Knepig fråga. Att involvera personalen när det ska köpas in nya möbler kan vara ett bra sätt att skapa trivsel. Får man själv vara delaktig känns det helt enkelt bra. En positiv aspekt är att det kommer förslag med helt olika synvinklar. Någon ser designen och det vackra. En annan är praktiskt lagd och ser städarnas synpunkt. Någon annan har ont i ryggen och kanske reagerar på att besökarnas möbler är för låga. Samma person kanske pratar en hel del om ergonomisk arbetsmiljö. Sammantaget kan man få en helhetsbild att utgå ifrån, vilket kan leda till ett positivt resultat.

Kontorsinredning på allas villkor

Trivseln på en arbetsplats är viktig. Den gemensamma planeringen kan skapa en bra teamanda och en glädje som kommer sig av att vara delaktig. All den information man samlat ihop. Man bjuder in möbelföretaget till kontoret för att de ska få en egen bild av hur lokalerna ser ut och de får samtidigt ta del av personalens önskemål och idéer.

Fördelen med att vända sig till ett möbelföretag och inte till en affär är att de kan skapa möbler utifrån önskemål. Kanske behövs en annorlunda förvaring. Eller så önskar man en detalj som är minnesvärd och unik. En lockande tanke är att ge designern lite ledtrådar på önskemål och sedan be dem komma tillbaka med en kreativ och bra lösning på kontorsinredning.

Köp ett färdigt företag

Det tar tid att bygga upp ett nytt företag och få verksamheten att snurra på. Ett alternativ är att köpa ett företag som redan finns, med lokaler och lager, och förädla det på sitt eget vis.

Det är också dyrt att köpa maskiner och inventarier. Om du till exempel vill köpa ett bageri är det därför smart att överta ett som redan finns, där ägaren har tröttnat eller inte orkar driva det vidare. Anlita en seriös företagsmäklare i Stockholm för att komma i kontakt med rätt säljare och för att få goda råd på vägen. Du måste förstås syna den tilltänkta verksamheten i sömmarna, men du har kanske möjlighet att lägga vantarna på en rörelse som du själv kan höja omsättningen på.

Det behöver inte vara så flott

Många företag har stupat på att de snabbt har skaffat sig flotta bilar och luxuös inredning, men all extravagans får vänta tills man har arbetat upp en lönsam rörelse som har överskott. Det ska vara propert och rent, och sedan ska man satsa på att tillgodose kundernas önskemål på bästa sätt. Då får du ett bra rykte i branschen och kunderna kommer tillbaka. Har du den bästa servicen i kombination med den bästa produkten kan du inte gärna misslyckas.
Kanske vet du inte ens vilken bransch du vill jobba inom, och då kan du boka en tid med företagsmäklaren. Ni kan då reda ut frågeställningarna och se upp med fällorna, så att du inte köper en verksamhet som är direkt olönsam.

Publicerat den
Kategoriserat som Företagande

Vem är lämplig att vara chef?

Vem som helst kan inte bli chef. Det krävs en särskild personlighet för att utgöra chefsmaterial, och det kan vara en stor utmaning att hitta rätt person att basa över just din verksamhet.

Att hitta rätt person till ett jobb är alltid en utmaning för alla rekryterare. Det ska gås igenom ansökningar, sorteras, väljas bort, intervjuas och slutligen tas ett beslut. Rekryteringar skiljer sig dock åt, inte minst vad det är för typ av position som ska tillsättas. Är det en finnig 15-åring som ska ha sitt första och lågbetalda arbete på McDonalds är det kanske inte hela världen om det inte faller väl ut. Det är lite annorlunda när du ska tillsätta någon i en chefsposition. Då handlar det om en person som ska ha mycket makt och ansvar och kunna stå pall både i med- och motgång. Då gäller det att vara ytterst noggrann i sitt urval.

Svåra val för alla

Var ska du egentligen börja i din chefsrekrytering? Är det bäst att befordra internt, det vill säga någon som redan befinner sig i verksamheten? Någon som kan rutinerna, är en integrerad del av företagskulturen och som inte behöver någon längre anpassningstid. Eller gör du bäst i att ta in en ny person utifrån med dokumenterad erfarenhet, som kan komma in med nya tankar, bryta mönster och ge er perspektiv ni aldrig hade tänkt på? Det här är svåra övervägningar för vilket företag eller verksamhet som helst. Om det ändå fanns någon att konsultera kring vilken chefslösning som passar er bäst.

Publicerat den
Kategoriserat som Företagande

En påminnelse om vem du är

Ibland glömmer du bort vad du faktiskt har presterat för att komma dit du är idag. En elegant skylt med ditt namn och titel utanför ditt kontor är en tacksam påminnelse om dina prestationer.

Sträck lite på dig. Känn dig stolt. Du har lyckats med någonting som många andra försöker med i flera år utan att nå någon framgång. Du har fått ett jobb. Det är dessutom inte vilket jobb som helst. Det är ett jobb på ett kontor. Det låter kanske inte så mycket, men det är det. När du ser kontorsskylten utanför ditt rum blänka väcks stoltheten till liv. Du grejade det. Du tog dig igenom flera års studier och slit, du klarade av den hårda konkurrensen i jobbsökandet och du blev belönad. Någon tyckte att du var värd att satsa på. Allt detta representeras i de kontorsskyltar utanför ditt eget arbetsrum med både ditt namn och din titel ingraverat.

En sentimental kraft

Det är nästan så att du blir lite tårögd när du ser på skylten. När du från och till begravs i pappersarbete, stress och deadlines så är det den där skylten du finner tröst i. Det är en slags trofé om vad du har presterat för att komma dit du är idag. Det kan vara svårt att tro att det finns så mycket sentimental kraft i en enda liten skylt. Men om du hade fått se en skylt på kontoret med ditt eget namn, då hade du känt samma sak.

Publicerat den
Kategoriserat som Företagande

Ta experthjälp med ekonomisk förvaltning

Det kan vara tufft att veta var man ska börja renoveringsjobben i en bostadsförening. Stora ytor behöver fixas, det kan gälla garage eller grönytor. Att göra budget kan vara besvärligt.

De boende klagar på allt som borde åtgärdas, och när man väl reparerar på ett ställe, finns det andra som vill ha gjort samma sak. Det är ett evigt pussel att få pengarna att räcka. De som väljs in i styrelsen för en bostadsrättsförening gör det ofta i egenskap av fastighetskunniga, men det är en helt annan sak att ha ansvar för ett helt bostadsområde. Det behövs en plan, och den utformas bäst i samråd med proffs på ekonomisk förvaltning.

Ett ordentligt inflyt på pengar

Det är ofta de små ekonomiska procedurerna och rutinerna som gör att det kommer pengar i kassan. Man kan höja hyrorna, och framför allt bör man bevaka att alla hyresgästerna betalar i tid. Utestående fordringar gör ingen glad, men man måste ha en påminnelserutin för det. Likaså kan det finnas avdrag man har rätt till, och det kan en revisor svara på. Man kan också söka bidrag eller få förmånligare bankvillkor, men det kommer inte automatiskt, utan det kräver en aktiv insats.

En firma för ekonomisk förvaltning har ett nätverk av proffs på alla dessa sakerna, så du kan i princip lämna ifrån dig hela bokföringen och budgeteringen, så får du hjälp med det du behöver. Det finns revisorer, jurister, byggnadsexperter och annat fackfolk som mer än gärna ställer upp och ger sina bästa tips. Läs mer om ekonomisk förvaltning på denna sida: ekonomiskförvaltning.nu

Publicerat den
Kategoriserat som Ekonomi